English flicks, les films français and more…

In ultima perioada am vizionat destul de multe filme ce apartin cinematografiei europene si mi-am dat seama cat de neapreciata este aceasta, asa ca m-am decis sa scriu un articol in care sa fac nitica reclama si sa promovez cateva titluri de filme si cateva nume de regizori si actori.

Incepem lista cu filmele din Regatul Unit (UK) sau cum imi place mie sa le zic “English Flicks”. Avand in spate o traditie impresionanta, cinematografia britanica este dupa parerea mea una din cele mai complete si vaste.  Desi sunt multe lucruri de spus si filme de enumerat azi ma voi opri doar asupra catorva titluri care mi-au atras atentia in ultimii ani (nu neaparat pentru ca mi-ar fi lene ci mai degraba pentru ca din pacate, trebuie sa recunosc, duc o oarecare lipsa de informatii si cultura in ceea ce priveste subiectul). Personal, cel mai mult din cinematografia englezeasca imi plac dramele istorice si filmele de actiune. Facand referire la a doua categorie un prim omagiu cred ca-l merita unul din regizorii mei favoriti: Guy Ritchie (“Snatch”, “Lock, Stock and Two Smoking Barrels”, “RocknRolla”, “Revolver”, “The hire”). Sunt sigur ca majoritatea din voi ati vazut macar unul din filmele lui, filme in care apar in mod recurent actori englezi precum Vinnie Jones, Jason Statham, Alan Ford, Jason Flemyng, etc. Pe langa Guy Ritchie, Marea Britanie a dat de-a lungul timpului si alti regizori apreciati precum: Danny Boyle (“Sunshine”, “127 Hours”, “Trainspotting”) sau Ridley Scott(“Black Hawk Down”, “Body of Lies”, “Robin Hood”, “Kingdom of Heaven”). De asemenea, tin sa precizez si numele altor actori englezi care de-a lungul anilor m-au impresionat cu prestatia lor: Gary Oldman (“Leon”, “The Fifth Element”), Gerard Butler (“RocknRolla”,”300”, “Law abiding citizen”), Clive Owen (“King Arthur”, “Shoot’em Up”), Sean Bean (“Outlaw”, “The Lord of The Rings”), Ewan McGregor (a doua trilogie Star Wars, “Trainspotting”) si desigur si doua actrite: Helena Bonhan Carter (“Fight Club”, filmele lui Tim Burton) si Rachel Wiesz (“Agora”, “The Fountain”, “Enemy at the gates”).  Pot spune ca filmele britanice m-au impresionat deorece sunt filmate si montate astfel incat sa surprinda cat mai bine realitatea sociala (spre exemplu filmul irlandez “Angela’s Ashes” sau filmele lui Guy RItchie), dar si faptul ca nu se folosesc de efecte speciale sau campanii agresive de reclama pentru a-si impresiona publicul (calitati pe care le intalnim de altfel in majoritatea industriei cinematografice europene).

Urmatoarea la rand pe care eu o consider demna de omagiat este cinematografia franceza, care ca si cea englezeasca se bucura de o traditie foarte veche (puteam spune chiar cea mai veche daca tinem cont ca Franta este locul de nastere a artei cinematografice: << ca referinta va propun fratii Lumière>>). Aici am fost impresionat in special de comedii dar si de filmele cu o tenta romantica foarte originala precum “Le fabuleux destin d’Amélie Poulain” sau “Jeux d’enfants” (in fond nu trebuie sa uitam ca francezii vor ramane intotdeauna niste romantici incurabili :D). In ceea ce priveste comediile franceze sunt sigur ca multi din noi am vazut filme cu Luis de Funes (seria “Le gendarme”), Gerard Depardieu (“Tais-toi”), Pierre Richard (“Le grand blond avec une chausurre noir”) sau macar seria “Taxi”. Si pentru ca tot am inceput sa enumar actori francezi cred ca ar trebui sa continui si cu cateva nume din generatia noua care mi-au atras atentia: Guillaume Canet (“Jeux d’enfants”, “Joyeux Noel”), Samy Naceri (seria “Taxi”), Marion Cotillard (“Inception”, “Jeux d’enfants”, “Taxi”) si Audrey Tatou (“Amélie”). Nu pot insa sa vorbesc de filme franceze fara sa precizez si preferatele mele: primul, un film de Luc Besson (“The Fifth Element”, “Taxi”, “Transporter”) care l-a confirmat pe Jean Reno (“Ronin”) ca fiind unul din cei mai buni actori francezi si care i-a lansat cariera lui Natalie Portman, vorbesc desigur despre “Leon”. Al doilea film la care ma refer este o drama regizata de Roman Polansky si il are in distributie pe Adrien Brody, numele filmului este “The pianist” (tin sa precizez ca filmul este defapt o coproductie insa am ales sa-l listez aici datorita faptului ca Polansky s-a nascut in Franta… desi creditul ar trebui adus mai degraba Poloniei pentru ca Polansky este polonez). Oh, almost forgot… as vrea sa mai adaug la lista filmelor franceze si coproductia “Joyeux Noel”, un film despre o poveste inedita din Primul Razboi Mondial.

De la cinematografia franceza trec la una foarte asemanatoare ca stil si anume cea germana. Din pacate, pana in prezent nu am vazut inca destule filme nemtesti pe cat as fi vrut sa vad insa va pot recomanda titluri precum “Goodbye Lenin!” si “Stalingrad”. Totodata voi trece in revista si cateva nume de actori germani care mi-au ramas in minte: Benno Furmann (“Joyeux Noel”), Daniel Bruhl (“Inglorious Basterds”, “Goodbye Lenin!”, “Joyeux Noel”, “The Bourne Ultimatum”), Diane Kruger (“Inglorious Basterds”, “Mr. Nobody”).

De la Germania facem un salt in peninsula iberica si trecem in revista putin din cinematografia spaniola. Probabil ca majoritatea cand spunem Spania ne gandim la telenovele sau lucruri asemanatoare, insa cinematografia spaniola area si ea o pondere destul de importanta in scena europeana. Aici tin sa va propun filmul “El orfanato” (“The orphanage”) o drama cu elemente de “mistery” ce a impresionat placut criticii. De asemenea, daca sunteti un fan al filmelor horror va recomand cele doua filme “REC”.

Trecem mai departe si ne oprim in Italia. Despre cinematografia italiana nu stiu prea multe insa va pot recomanda un film cu Roberto Benigni pe care l-am vazut de curand si care m-a impresionat: “La vita e bella”. De asemenea, as vrea sa profit de ocazie si sa il reamintesc pe unul din cei mai mari compozitori de coloane sonore (si nu numai) si anume Ennio Morricone care este desigur italian. Morricone este cunoscut in special pentru coloanele sonore ale unor western-uri americane (vezi filmele cu Clint Eastwood, Charles Bronson, etc).

 

Nu in ultimul rand, as vrea sa trec putin prin partea orientala a Europei si sa amintesc de cinematografia rusa despre care la fel ca si in cazul celei italiene stiu foarte putine lucruri, insa daca va plac filmele de razboi va recomand “9 Rota” (“The 9th Company”).

Drept incheiere as vrea sa va precizez ca am scris articolul acesta bazat in principal pe opiniile mele, nu cele ale unor critici, nu dupa vreun rating imdb sau alte lucruri asemanatoare. De aceea sunt constient ca unii din voi ar putea considera unele din titlurile enumerate mai sus “veritabile porcarii”, in fond fiecare are dreptul la opinia sa iar in cele din urma trebuie sa ne reamintim ca “gusturile nu se discuta”. 🙂 De asemenea, vreau sa-mi cer anticipat scuze pentru eventualele greseli in calitatea informatiei sau in redactare, am scris acest post cat de cat in graba insa am incercat sa ma informez cat mai bine.

PS: Va invit sa aruncati o privire si asupra sectiunii de comment-uri a articolului pentru a vedea si alte recomandari facute de prietenii mei, de asemenea va invit sa postati si voi daca aveti vreo idee. C’mon people, don’t be shy! 🙂

Va las in aceasta seara cu o piesa a unuia din artistii si compozitorii mei preferati de coloane sonore, Yann Tiersen:

~ by mihailanga on January 26, 2011.

6 Responses to “English flicks, les films français and more…”

  1. Câteva completări 😀

    Actori britanici: Keira Knighley, Jude Law, Kate Winslet, Ralph Fiennes, Helen Mirren, Colin Firth, Hugh Grant, Christian Bale. Mă refer la actori născuţi în UK.

    Filme franţuzeşti: “La vie en rose”

    Actori francezi: Alain Delon, Vincent Cassel (măcar pentru rolul din “Black Swan”)

    Filme spaniole: Recomand “El labirinto del fauno”

    Actori spanioli: Antonio Banderas, Javier Bardem, Penelope Cruz (din nou, mă refer la actori născuţi în Spania)

    O categorie nemenţionată: filmele suedeze. “Legături de sânge” (titlu original: “Låt den rätte komma in”) şi “The Girl with the Dragoon Tatoo”. Pe primul nu l-am văzut, din al doilea am văzut doar 1/4, dar am auzit că au fost foarte bine primite de critici (primul, îndeosebi)

    Şi, nu în ultimul rând, să nu uitâm cinematografia horror japoneză.

    Dacă am pierdut ceva pe drum, revin 😀

  2. Am ales in principal sa enumar actorii mei preferati, desi acum ca ai pomenit de unii din ei regret ca nu i-am mentionat pe C. Bale, Jude Law, K. Knightley si J Barden. 😛 Legat de “Pan’s Labyrinth” am ales sa nu-l mentionez pentru ca nu l-am vazut inca si nici nu prea pare genul meu, iar la filme suedeze sunt chiar 0. De asemenea, nu am ales sa ma duc la japonezi si filme horror pentru ca articolul era menit sa promoveze doar Europa 😀

  3. Alte completari 🙂
    Regizori rusi: neaparat Andrei Tarkovsky cu Solaris, The Mirror, Stalker, Nostalghia etc.
    Regizori italieni: Bernardo Bertolucci cu “The Dreamers”. bine, el e cunoscut pentru niste filme mai vechi pe care eu nu le-am vazut, insa The Dreamers e one of my favourites.
    Si apropo de Penelope Cruz si regizori spanioli: Pedro Almodovar cu Volver si Los abrazos rotos.

    • hmmm… thanks for reminding me, solaris si stalker mi-au mai fost recomandate, cred ca o sa le vad in curand 😀
      astept sa treaca sesiunea ca vreau sa aprofundez cu mai multe filme europene 🙂

  4. Ce ciudat. Tocmai am ascultat-o pe Amelie zilele acestea. Mi-am amintit de “Leon”, pe care l-am vizionat împreună la liceu. Am văzut într-un comentariu “Legături de sînge”, care mi s-a părut foarte bine realizat. Cred că e primul film suedez care a avut un impact asupra mea. Puștoaica e foarte dură. Dintre actorii englezi trebuie să-l adaug și pe Peter Cushing, bun prieten cu Vincent Price și actor și el în filme psihologice și horror. Cool post :D.

    • hihi… mi-ai adus aminte de ora de “desen” din liceu cand ne punea proful filme… ce vremuri 8->
      in ceea ce il priveste pe Cushing si Price am ales sa nu-i pun deoarece as fi fost nevoit sa pun foarte multi actori pe care ii iubesc din generatia veche britanica insa am ales sa concentrez articolul pe generatia tanara.
      Thanks for the support 😀

Leave a Reply

 
