Dubstep

Good people who view this blog… astazi am de gand sa va aduc primul meu post cu caracter informativ, un post ce va face parte dintr-o mica “enciclopedie”, daca-i pot spune asa, ce vreau sa adune pe viitor cat mai multe articole menite sa prezinte diverse lucruri, evenimente, oameni, stiri, etc. Dupa ce am fost ceva timp indecis am luat hotararea sa scriu acest articol despre unul din genurile mele muzicale favorite (in momentul de fata) si anume dubstep-ul. In principal voi incerca sa va lamuresc nitel despre unde si cand a aparut acest gen, in ce alte stiluri isi are originile, iar apoi sa adaug si o tenta personala articolului printr-o mica descriere si cateva recomandari.

O cautare rapida pe Wikipedia ne dezvaluie ceea ce se vrea a fi o definitie a acestui stil muzical si anume: ” Dubstep este un gen muzical de muzica electronica. Sunetul obişnuit este caracterizat prin linii de bas foarte intense repetate cu schimbari rapide de timpi. Exemplu: (1/4 – 1/16 – 1/8).”. Lasand la o parte exprimarea putin ciudata (“gen muzical de muzica electronica”) ce mi-a atras atentia, pot spune ca definitia, desi putin cam incompleta, sublinieaza bine principala caracteristica ce tinde sa deosebeasca acest gen muzical de restul (in special de celelalte genuri din familia muzicii electronice) si anume dominanta sunetelor foarte “grave” cunoscute sub numele de infrabass/sub-bass (sau sunete de frecvente foarte mici in comparatie cu restul sunetelor folosite in general in muzica spre exemplu). Aceste sunete alaturi de diverse efecte caracteristice (cum ar fi de exemplu bass drop-urile sau schimbul rapid si aparent haotic dintre armonice de frecvente diferite) dau dubstep-ului tenta sa inconfundabila. Tot de pe Wikipedia (de data aceasta insa, informatia o gasim in articolul scris in engleza) aflam ca dubstep-ul ca si restul majoritatii stilurilor ce se regasesc in muzica electronica s-a nascut ca un gen experimental, fiind o imbinare a a altor genuri mai vechi cum ar fi breakbeat-ul sau dark drum n bass (dark DnB). Totodata aflam ca primele creatii dubstep au aparut la sfarsitul deceniului trecut (1999 mai exact) si s-au dezvoltat si inmultit in prima jumatate a anilor 2000, genul ajungand in prezent sa cunoasca din ce in ce mai multi fani destul intr-un ritm alert. However… desi in prezent numarul celor de asculta acest gen muzical in mod constant a crescut, dubstep-ul este inca considerat de majoritatea un curent underground.

Acum ca am incheiat cu continutul sintetizat de pe Wikipedia va voi vorbi nitel despre cum am descoperit eu acest gen de muzica. Prima data am intrat in contact cu dubstep-ul acum aproximativ un an, pe vremea aceea ascultam deja de vreo doi ani (cam asa) drum n bass iar la inceput cand am auzit primele melodii credeam ca sunt doar o forma mai noua a dark DnB.  Dupa ce m-am informat nitel mai bine insa, am descoperit ca este vorba de un gen in intregime nou, iar pe masura ce ascultam m-am si convins de asta. Ceea ce m-a fermecat pe loc a fost prezenta infrabass-ului (sunet pe care il adoram deja din putinele melodii Dnb in care il auzisem) dar si modul in care sunete aparent “oribile” pot fi facute sa sune mai mult sau mai putin melodic, interesant, placut. Pentru mine, la inceput, dubstep-ul era un gen exotic, melodii pe care le ascultam destul de rar dat fiind faptul ca si numarul celor pe care le stiam era foarte mic (le cam numarai pe degete si tot nu aveai doua maini intregi). Totul s-a schimbat insa odata ce am descoperit un duo de dj-i care m-a facut sa ma indragostesc literalmente de acest gen (tin minte ca in aceea perioada am ascultat majoritatea timpului timp de vreo luna dubstep). Ei sunt Jesse si Harley si creeaza sub numele de grup Mt Eden. Mt Eden este un duo originar din Noua Zeelanda, unde muzica electronica (mai ales DnB si dubstep-ul) a inflorit foarte mult in ultimii ani si este acum considerata un curent mainstream. Ceea ce m-a impresionat foarte mult la piesele lor este faptul ca spre deosebire de majoritatea artistilor care tind uneori sa duca conceptul de “gory” sau “ear-scratching sound” (check out Dayn, Borgore, Datsik, etc) la extrem, acestia prefera sa foloseasca sunetele specifice dubstep-ului pe beat-uri mai calme, nonviolente transformand dubstep-ul dintr-un stil “agresiv” intr-unul “pasnic” si relaxant cochetand uneori chiar cu ideea de soul music sau chillout music.

Totodata, la final as vrea sa va recomand si alte grupuri sau artisti dubstep ce m-au impresionat: Chase & Status, Cookie Monsta, Devious, Koan Sound, Rusko, Substep Infrabass, The Widdler, Troley Snatcha. Astazi va las cu melodia mea dubstep preferata, o melodie care i-a propulsat pe cei de la Mt Eden pe scena muzicii electronice.

[HD recommended 720p]

~ by mihailanga on December 18, 2010.

4 Responses to “Dubstep”

  1. E primul post atat de lung cu alta tenta decat cea emotionala, pe care l-am citit.Din curiozitate…
    Foarte interesant genul, m-a captivat melodia…dar nu suficient incat sa mai ascult si alte melodii asemanatoare.
    Mi-ai imbogatit cultura generala.Multumesc!

    • Am incercat sa fac un articol cat mai complet dar sintentizat in acelasi timp, sincer nici eu nu ma asteptam sa fie atat de lung, iar cand l-am vazut in final postat am ramas putin surprins de intindere. Si eu iti multumesc pentru feedback, Adriana! 😀

  2. Ascult dubstep de aproximativ 2 ani…am fost captivat de dnb mai intai pana cand am auzit prima melodie Liquid DnB un subgen al DnB’ului doar ca mult mai chill…pare off subject dar doar scrieti pe youtube Netsky:) close your eyes stay relaxx and listen:X

Leave a Reply

 
